Lausunto avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttämimestä

Neljä perheenjäsentä selin kameraan.

Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry kiittää mahdollisuudesta lausua työryhmämietinnöstä avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkiyttämisestä.

NYTKIS on kannattanut aiemmissa asiaa koskevissa lausunnoissaan pakkoavioliittoihin liittyvän lainsäädännön kehittämistä nykyistä siten, että pakkoavioliitot kriminalisoitaisiin selkeämmin ja pakkoavioliittojen tunnistamiseen kiinnitetään erityistä huomiota.

NYTKIS kiittää työryhmämietinnön askeleita eteenpäin ja pakkoavioliittojen nykyistä selkeämpää kriminalisointia, mutta kannattaa kuitenkin työryhmämietinnön vaihtoehtoa 5.1.1. avioliittoon pakottamista koskevan erillissäännöksen säätämistä.

Pakkoavioliitto ovat vakava ihmisoikeusloukkaus ja sukupuoleen perustuvan väkivallan muoto. Tässä tapauksessa se on erityisesti naisiin ja heidän lapsiinsa sekä tyttöihin kohdistuva väkivallan muoto ja sen ilmentymä. NYTKIS katsoo, että työryhmän esitys ihmiskauppalainsäädännön täydentämisestä ei huomioi riittävällä tavalla pakkoavioliittoja sukupuolistuneen väkivallan ilmiönä. Työryhmämietinnössäkin todetaan, että erillissäädöksellä nähtäisiin pakkoavioliitot laajemmin naisiin kohdistuvan väkivallan muotona.

NYTKIS katsoo myös mm. Juristiliiton tavoin, että pakkoavioliiton määritelmän mukaan ottamista tulisi arvioida uudelleen.

Lainsäädännön tavoitteena tulee olla Istanbulin sopimuksen velvoitteiden täyttyminen, rikosvastuun toteutuminen ja ennen kaikkea uhrien suojeleminen ja oikeuksien turvaaminen.

Pakkoavioliittoihin liittyy usein psykologisen, fyysisen ja seksuaalisen väkivallan lisäksi, myös vähemmän tunnettuja väkivallan muotoja, kuten taloudellista väkivaltaa tai vainoa tai näitä kaikkia yhtä aikaa. Näiden muotojen tunnistamiseen tarvitaan lisäkoulutusta ja se on syytä ottaa valmistelussa huomioon.